Warsztaty realizowane w latach 2002-2004 dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Miejsce: zakład komunalny w wybranym mieście, wybrane miejsce segregacji odpadów, sortowania odpadów w Łężycach, siedziba Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki” w Gdyni ul. Konwaliowa 1.
A) II etap kształcenia czyli klasy IV-VI szkoły podstawowej – kształcenie blokowe.
Cele edukacyjne:
- Zapoznanie z metodami zapobiegania nadmiernego wytwarzania odpadów oraz sposobami ich zagospodarowania.
- Ukazanie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej zagospodarowania odpadów.
- Uświadomienie konieczności segregacji odpadów w indywidualnych gospodarstwach domowych.
- Zwrócenie uwagi na ogromną wartość różnych frakcji odpadów i konieczność ich odzyskiwania i przetwarzania.
Treści:
- Wpływ codziennych czynności i zachowań w gospodarstwach domowych na stan środowiska naturalnego.
- Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
- Droga odpadów od indywidualnego gospodarstwa domowego do miejsca ich wtórnego zagospodarowania oraz ostatecznej utylizacji.
- Kompost – wtórne zagospodarowanie odpadów organicznych.
- Potencjalne zagrożenie środowiska przed odpadami niebezpiecznymi, sposoby ich selektywnej zbiorki na terenie KZG.
- Odpady budowlane i ich zagospodarowanie.
- System segregacji odpadów na terenie Związku
Zajęcia obejmują:
- Wyjazd autokarem do:
- wybranej firmy wywozowej;
- wizja lokalna pojedynczego zestawu pojemników do selektywnej zbiorki odpadów;
- wizyta w sortowni odpadów surowcowych – zapoznanie z asortymentem pozyskiwanych surowców wtórnych; przygotowanie surowców wtórnych do wywozu w celu ich przetworzenia;
- Warsztaty w siedzibie Komunalnego Związku Gmin:
- zajęcia integracyjne.
- „Sposoby zmniejszania ilości odpadów”.
- „Szkło – plastik – makulatura odpady i surowce”.
- dylemat moralny.
- „Dwa oblicza człowieka”.
- film edukacyjny – „Przetwarzanie odpadów”.
- ocena zajęć.
B) III etap kształcenia – gimnazja klasy I – III
Cele edukacyjne:
- Wyzwolenie postawy aktywnej wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących w najbliższej okolicy.
- Wykazanie konieczności zapobiegania nadmiernemu wytwarzaniu odpadów oraz prezentacja sposobów ich wtórnego zagospodarowania.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej zagospodarowania odpadów.
- Uświadomienie konieczności segregacji odpadów w indywidualnych gospodarstwach domowych.
- Zwrócenie uwagi na ogromną wartość poszczególnych frakcji odpadów i możliwości ich wtórnego wykorzystania.
- Zapoznanie uczniów z drogą odpadów w procesie segregacji, doczyszczania i recyklingu.
Treści:
- Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w środowisku naturalnym.
- Ustalenie wpływu codziennych czynności i zachowań w gospodarstwach domowych na stan środowiska naturalnego.
- Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.
- Poznanie drogi odpadów od indywidualnego gospodarstwa do miejsc ich ostatecznej utylizacji.
- Odpady jako surowiec przeznaczony do odzyskania i przetworzenia.
- Segregacja odpadów w mojej miejscowości – zasady jej prowadzenia.
- Odpady organiczne jako źródło pozyskiwania energii.
- Zagrożenie środowiska przez odpady niebezpieczne.
- Odpady budowlane i ich zagospodarowanie.
- Wartość odpadów przeznaczonych do recyklingu.
- System segregacji odpadów na terenie Związku a dyrektywy Unii Europejskiej.
- Metody utylizacji odpadów.
Zajęcia obejmują:
- Wyjazd autokarem do:
- wybranej firmy wywozowej.
- wizja lokalna pojedynczego zestawu pojemników do selektywnej zbiorki odpadów;
- wizyta w sortowni odpadów surowcowych – zapoznanie z asortymentem pozyskiwanych surowców wtórnych.
- Warsztaty w siedzibie Komunalnego Związku Gmin:
- zajęcia integracyjne.
- jak zadbać o redukcję ilości wytwarzanych odpadów we własnym domu.
- „Śmieci z bliska i daleka”
- „Wpływ odpadów niebezpiecznych na środowisko naturalne”
- „Dar natury – odpady organiczne”
- „Segregacja odpadów w każdej szkole”
- film edukacyjny – „Surowce, odpady, śmieci…”
- ocena zajęć.